Έρχεται το τέλος των ανεξέλεγκτων χωματερών στην Πελοπόννησο

149

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Μπορεί το έργο που θα λύσει οριστικά το πρόβλημα των ανεξέλεγκτων χωματερών Πελοποννήσου να έχει περάσει από 40 κύματα όμως, πλέον, η έναρξη κατασκευής του θα αποτελέσει πραγματικότητα τους πρώτους μήνες του 2019. Λίγο πριν εκπνεύσει το 2018 δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου για την κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης έκτασης περίπου 91 στρεμμάτων (91.050,96 τ.μ.). Η έκταση αυτή είναι αναγκαία για την κατασκευή της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και του Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) Λακωνίας, που αποτελούν τμήμα της επένδυσης, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.

Το κόστος της συγκεκριμένης απαλλοτρίωσης έχει προσδιοριστεί σε 640.300 ευρώ, ενώ μετά τη συγκεκριμένη απόφαση, η έναρξη υλοποίησης του project βρίσκεται πολύ πιο κοντά στην αφετηρία, που τοποθετείται χρονικά κατά τους πρώτους μήνες του 2019. Για την αποπεράτωση των εγκαταστάσεων υπολογίζεται ότι απαιτούνται 24 μήνες, ενώ 10 μήνες ύστερα από την έναρξη κατασκευής ο ανάδοχος, η θυγατρική εταιρεία της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή Περιβαλλοντική Πελοποννήσου, θα αναλάβει, σε πιλοτικό στάδιο, τη διαχείριση των πελοποννησιακών απορριμμάτων.

Σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης  λόγω των ανεξέλεγκτων χωματερών

Αξίζει να σημειωθεί ότι το σκεπτικό της απόφασης στηρίζεται στα δημόσια οφέλη που δημιουργεί η θέση σε λειτουργία των τριών ΜΕΑ, των τριών ΧΥΤΥ (σημ.: η απόφαση αναγκαστικής απαλλοτρίωσης αφορά  την εγκατάσταση της Λακωνίας) και των δύο σταθμών μεταφόρτωσης, που διαθέτουν συνολική ετήσια δυναμικότητα 200.000 τόνων.

Σύμφωνα δηλαδή, με την απόφαση, η δημόσια ωφέλεια του έργου προκύπτει:

– επειδή  η “υλοποίηση ολοκληρωμένων λύσεων διαχείρισης απορριμμάτων εκπληρώνει σκοπούς δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι συνίστανται, μεταξύ άλλων, στην προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας (πρβλ. ενδεικτικά, ΣτΕ Επιτροπή Αναστολών, αριθμ. 31/2011, 966/2010, 704/2009 και 836/2009, 1075/2009) από κινδύνους που δημιουργούνται από την ύπαρξη χώρων ανεξέλεγκτης διάθεσης, η παύση της λειτουργίας των οποίων προβλέπεται ως πρωταρχικός στόχος, τόσο στις γενικές κατευθύνσεις του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων, όσο και στο Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου”.

– κατόπιν των “αποφάσεων του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) και της επιβολής εξοντωτικών σε βάρος του ελληνικού Δημοσίου προστίμων, εξαιτίας της συντήρησης ή/ και μη αποκατάστασης παράνομων χωματερών και της έλλειψης ολοκληρωμένων λύσεων για τη διαχείριση των απορριμμάτων

-ύστερα από την ad hoc απόφαση 161/2015 της Επιτροπής Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), η οποία αναγνώρισε τους αποχρώντες λόγους δημοσίου συμφέροντος που συναρτώνται προς την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου”.

-εξαιτίας της “έλλειψης υποδομών διαχείρισης και διάθεσης των αστικών απορριμμάτων πολλές πόλεις της Περιφέρειας Πελοποννήσου έχουν κηρυχτεί σε κατάσταση “Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας”, προκειμένου να καταστεί δυνατή η αντιμετώπιση των προβλημάτων δημόσιας υγείας που δημιουργούνται από την αδυναμία σύννομης διαχείρισης και διάθεσης των αστικών απορριμμάτων”. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2018 κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης οι δήμοι Καλαμάτας και Οιχαλίας, ενώ η Τρίπολη βρισκόταν σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης από το 2014 έως και το 2016!

πηγή-capital.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ