Γ.ΔΕΔΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΜΥΤΙΛΗΝΗ “ΜΕ ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΣΤΗ ΧΩΡΑ”

97

Στη Μυτιλήνη, για να συμμετάσχει στις εργασίες του 14ου Περιφερειακού Συνεδρίου για την παραγωγική ανασυγκρότηση του Βορείου Αιγαίου, βρέθηκε ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Δέδες. Στην εισήγησή του στη συνεδρία με θεματική ενότητα Αυτοδιοίκηση, Διαχείριση Φυσικών Καταστροφών και Πολιτική Προστασία, ο Γιώργος Δέδες επισήμανε πως η πρόληψη και η αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών έχουν ιεραρχηθεί με αποφάσεις του Υπουργού Χρήστου Σπίρτζη στην κορυφή της ατζέντας του Υπουργείου Υποδομών, σε αντίθεση με ότι συνέβαινε στο παρελθόν όπου υπήρχε τεράστια ελλειμματικότητα στις αντίστοιχες υποδομές. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ανέφερε πως την περίοδο 2010-2014 από το Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είχαν διατεθεί στο σύνολο της χώρας για έργα αντιπλημμυρικής προστασίας μόλις 25 εκατομμύρια ευρώ, ενώ αντίθετα, την περίοδο 2015-2018 (έως σήμερα) οι αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις ξεπέρασαν τα 340 εκατομμύρια ευρώ.

Όσον αφορά στις παρεμβάσεις αντιμετώπισης των συνεπειών και επούλωσης των πληγών που προκαλούν οι φυσικές καταστροφές ο Γιώργος Δέδες υπογράμμισε: «Το υψηλό επίπεδο διυπουργικού συντονισμού που έχει θεσμοθετηθεί και κατακτηθεί, παράγοντας που έχει συμβάλει στο ξεπέρασμα της επικάλυψης και σύγχυσης αρμοδιοτήτων των αρμόδιων φορέων, έχει ως απτό αποτέλεσμα την άμεση και ουσιαστική επί τόπου παρουσία κυβερνητικών κλιμακίων στους χώρους φυσικών καταστροφών και τη μεθοδική, άμεση και αποτελεσματική δρομολόγηση των υπουργικών αποφάσεων που διασφαλίζουν τα μέγιστα δυνατά οφέλη για τους πολίτες και τις πληγείσες τοπικές κοινωνίες». Ως παράδειγμα έφερε την κρατική αρωγή και τις χρηματοδοτήσεις που δόθηκαν για τον σεισμό της Λέσβου του Ιουνίου 2017, οι οποίες φτάνοντας ως τώρα τα 43 εκατομμύρια ευρώ είναι οι ευμενέστερες που έχουν δοθεί ποτέ στην χώρα. Επίσης, ως δείγμα της πολιτικής βούλησης της ηγεσίας του Υπουργείου να θέσει ως πρωτεύον ζήτημα την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών ο Γιώργος Δέδες ανέφερε την αναβάθμιση σε Γενική Διεύθυνση της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών.

Στην εισήγησή του στη θεματική ενότητα Νησιωτικότητα, Ψηφιακή Πολιτική, Υποδομές & Μεταφορικό Ισοδύναμο, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών αρχικά σκιαγράφησε την εικόνα των δημόσιων υποδομών και της λειτουργίας τους στα νησιά του Βορείου Αιγαίου ως δυσανάλογα κακή σε σχέση με τους ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους που έχουν διατεθεί γι αυτό τον σκοπό κατά τις προηγούμενες δεκαετίες. Απέδωσε την κατάσταση αυτή στο ότι δεν υπήρξε ποτέ ολοκληρωμένος, επιστημονικά τεκμηριωμένος και πολιτικά ιεραρχημένος σχεδιασμός έργων, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ελλειμματικές ή ασύνδετες μεταξύ τους υποδομές, οι οποίες μάλιστα έχουν μείνει χωρίς συντήρηση και παρουσιάζονται πλέον φαινόμενα κατάρρευσης, π.χ. λιμένων.

Για την αντιμετώπιση της ελλειμματικής αυτής κατάστασης επισήμανε ότι έχουν δοθεί τα τελευταία χρόνια τα δείγματα γραφής μιας άλλης πολιτικής προσέγγισης. Όπως είπε ο Γιώργος Δέδες, «με τον σταθερό, μεθοδικό διυπουργικό συντονισμό που έχει επιτευχθεί, τον σε βάθος πλέον στρατηγικό προγραμματισμό των έργων υποδομών που χρειάζονται τα νησιά, την εξαιρετική και αποτελεσματική συνεργασία με τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού και με τη δυνατότητα να χρηματοδοτούμε και με εθνικούς πόρους, στοχευμένα, συγκεκριμένες υποδομές, κρίσιμες για την αναπτυξιακή ανασυγκρότηση των νησιών, είμαι αισιόδοξος πως με σταθερά βήματα και το Βόρειο Αιγαίο οδηγείται στην έξοδο από την κρίση».

Υπογράμμισε τη δημιουργία για πρώτη φορά νέων δομών στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού για τις Υποδομές, ώστε να υπάρχει ένας μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός έργων με εξακτινωμένους οργανισμούς υλοποίησης σε όλη τη χώρα. «Διασφαλίζουμε έτσι το συντονισμό όλων των φορέων σε κεντρικό επίπεδο και τη διαμόρφωση ενιαίων και μακροπρόθεσμων πολιτικών στη βάση μιας ιεραρχημένης αξιολόγησης των απαραίτητων έργων υποδομών» είπε ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών. Έφερε δε ως παράδειγμα την ταυτόχρονη δημοπράτηση εντός του 2018, των δύο διαχειριστικών σχεδίων (master plan) που αφορούν στη διαχείριση υδάτων (ύδρευση και άρδευση) και την αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων των νήσων του Βορείου Αιγαίου, ώστε τα θέματα αυτά να αντιμετωπιστούν με μόνιμο και οριστικό τρόπο, μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης.

Ο Γιώργος Δέδες ενημέρωσε τέλος τους τοπικούς φορείς και τους κατοίκους για την πορεία εξέλιξης συγκεκριμένων έργων και παρεμβάσεων στα νησιά του Βορείου Αιγαίου: Για το δρόμο «Καλλονή – Σίγρι» είπε πως έκλεισε το μέτωπο των αρχαιολογικών εργασιών και των απαλλοτριώσεων και σύντομα θα υπάρξει επανεκκίνηση του κατασκευαστικού έργου. Για το Λιμάνι Σιγρίου τόνισε πως θα υλοποιηθεί στο χρονοδιάγραμμα παράδοσης, ενώ γνωστοποίησε πως ολοκληρώθηκε η μελέτη για το οδικό έργο «Καλλονή –Πέτρα». Η μελέτη για τη νότια παράκαμψη Μυτιλήνης ολοκληρώνεται, σύμφωνα με τον ίδιο, στο τρίτο τρίμηνο του 2018, ενώ τέλος, ανακοίνωσε πως πολύ σύντομα θα πραγματοποιηθεί σύσκεψη υπό τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για τη μελέτη του αεροδρομίου της Χίου.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ