Γιατί ένα μικρό ελληνικό νησί γίνεται ελπίδα για την ενέργεια στη Νοτιοανατολική Ευρώπη;

1270

Αποψη των εγκαταστάσεων του Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου της Ρεβυθούσας. Ο σταθμός της Ρεβυθούσας είναι μία από τις τρεις πηγές τροφοδοσίας του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας και ως εκ τούτου μία από τις σημαντικότερες υποδομές ενέργειας της χώρας.

Η εκτενής ανταπόκριση του Gerd Höhler, από την Αθήνα, στην εφημερίδα Handelsblatt, αναφέρεται στη Ρεβυθούσα, το μικρό νησί που φιλοξενεί τον μοναδικό μέχρι στιγμής τερματικό σταθμό LNG της χώρας, που συγχρόνως αποτελεί μεγάλη ελπίδα για πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ αυτών τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία ή ακόμα και την Ουκρανία.

Λόγος γίνεται για την ενίσχυση των δυνατοτήτων της Ρεβυθούσας από τη ΔΕΣΦΑ, αλλά και για τα σχέδια επενδυτών για την κατασκευή περαιτέρω τερματικών σταθμών LNG.

Η Ελλάδα αποσκοπεί να καταστεί κόμβος για την παροχή φυσικού αερίου στη ΝΑ Ευρώπη, αναφέρει ο ανταποκριτής, που προσθέτει ότι τα σχέδια για τον τερματικό σταθμό στη Ρεβυθούσα χρονολογούνται από το 1987, ενώ το 2000 ελλιμενίστηκε το πρώτο δεξαμενόπλοιο, μεταφέροντας LNG από την Αλγερία.

Έκτοτε οι υποδομές για την αποθήκευση και μεταφορά του LNG επεκτείνονται συνεχώς, σημειώνει ο Gerd Höhler, ο οποίος περιγράφει τη διαδικασία επαναεριοποίησης και στη συνέχεια επισημαίνει ότι από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία, στο νησί υπάρχει μεγάλη κινητικότητα:

Τους πρώτους εννέα μήνες του 2022 ελλιμενίστηκαν 60 δεξαμενόπλοια, έναντι 25 που ήταν τους πρώτους εννέα μήνες του 2021, ενώ ο εκπρόσωπος της ΔΕΣΦΑ, Fernando Calligas, εκτιμά ότι φέτος θα αφιχθούν στη Ρεβυθούσα περισσότερα από 80 δεξαμενόπλοια, αριθμός ρεκόρ.

Το 2021 η Ελλάδα προμηθευόταν το 40% των εισαγωγών της σε φυσικό αέριο από αγωγούς της Gazprom, επισημαίνεται στη συνέχεια, ενώ φέτος προβλέπεται να μειωθεί αυτό το ποσοστό σε λιγότερο από 20%, σύμφωνα με τη ΔΕΣΦΑ. Ο μεγαλύτερος προμηθευτής LNG είναι οι ΗΠΑ, ενώ ακολουθούν η Αλγερία, η Νιγηρία, η Αίγυπτος, το Ομάν και η Ινδονησία.

Ο εκπρόσωπος της ΔΕΣΦΑ υπογραμμίζει τον κομβικό ρόλο που παίζει ο σταθμός στη Ρεβυθούσα, καθώς καθιστά δυνατή τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας της Ελλάδας, βοηθά στη λειτουργική ευελιξία στο δίκτυο μεταφοράς του αερίου και στην κάλυψη της αυξημένης κατανάλωσης φυσικού αερίου.

Η ανταπόκριση αναφέρεται στη σημασία της Ρεβυθούσας και για τις γειτονικές χώρες, σημειώνοντας ότι μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου οι εξαγωγές σε άλλες χώρες τετραπλασιάστηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, με την εκπρόσωπο της ΔΕΣΦΑ, Νατάσα Χατζηαντωνίου, να τονίζει ότι μέσω της Ρεβυθούσας η Ελλάδα καλύπτει σε μεγάλο βαθμό τις ανάγκες της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης σε ενέργεια.

Λόγος γίνεται στο δημοσίευμα για τη Βουλγαρία, που προμηθεύεται μεγάλο μέρος του φυσικού αερίου που χρειάζεται από τη Ρεβυθούσα, καθώς και για τη διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας μέσω του αγωγού Interconnector Greece-Bulgaria (IGB), από τον οποίο όμως μπορούν να προμηθευτούν αέριο και οι Βαλκανικές χώρες, ακόμα και η Μολδαβία και η Ουκρανία, οι οποίες επίσης έχουν αιτηθεί slots στη Ρεβυθούσα.

O ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να ανταποκριθεί στην αυξημένη διεθνή ζήτηση, έχει ενισχύσει τη χωρητικότητα αποθήκευσης αερίου στη Ρεβυθούσα, η οποία όμως ήδη λειτουργεί στα όρια των δυνατοτήτων της, για αυτό και προωθείται η κατασκευή και άλλων τερματικών σταθμών LNG, στην Αλεξανδρούπολη από την ελληνο-βουλγαρική κοινοπραξία Gastrade και στην Κόρινθο από την Motor Oil, ενώ σχεδιάζονται άλλοι δύο στη Θεσσαλονίκη και τον Βόλο.

Όταν τεθούν σε λειτουργία οι νέοι τερματικοί, η Ελλάδα θα διαθέτει όγκο φυσικού αερίου τετραπλάσιο από τις δικές της ανάγκες, σημειώνει ο ανταποκριτής, επομένως θα μπορούσε να πολλαπλασιάσει τον όγκο των εξαγωγών της, αρκεί να επεκταθεί το δίκτυο αγωγών στη ΝΑ Ευρώπη.

hellasjournal.com