Η μαγευτική βίλα Σικελιανού – Πάλμερ στην Συκιά Κορινθίας και τα μυστικά της-φωτο

253

Αν η αρχιτεκτονική θα μπορούσε να εκφράσει την αγάπη ενός προσώπου για την ιστορία του τόπου του, η βίλα του Αγγελου Σικελιανού και της συζύγου του, Ευα Πάλμερ στην μαγευτική Συκιά Κορινθίας είναι εύγλωττος μάρτυρας του θαυμασμού τους – σε βαθμό λατρείας – της διαχρονικότητας του ελληνικού πολιτισμού. Γι′ αυτό ενσωματώνει στοιχεία αρχαιοελληνικής αρχιτεκτονικής (κίονες), βυζαντινής κουλτούρας (θολωτά παράθυρα κι ανοίγματα) κι ενετικής επιρροής στα Επτάνησα (μπαλκόνια).

Εξωτερική άποψη της εισόδου του κήπου της βίλας Σικελιανού - Πάλμερ
Εξωτερική άποψη της εισόδου του κήπου της βίλας Σικελιανού – Πάλμερ

Aυτή η βίλα έχει συνδεθεί με αριστουργηματικά λογοτεχνικά αφηγήματα, ιστορικά πρόσωπα του 20ου αιώνα, εκεί ο μεγάλος ποιητής κι η αμερικανίδα σύζυγος και μούσα του συνέλαβαν την ιδέα των Δελφικών εορτών τις οποίες και διοργάνωσαν το 1927 και το 1929 στους Δελφούς.

Αποψη του κήπου που περιβάλλει την βίλα Σικελιανού - Πάλμερ
Αποψη του κήπου που περιβάλλει την βίλα Σικελιανού – Πάλμερ

Εκεί πραγματοποιήθηκε ένα σημαντικό μέρος του Διεθνούς Φεστιβάλ «Άγγελος Σικελιανός» στο πλαίσιο ενός νέου, φιλόδοξου πολιτιστικού θεσμού που τιτλοφορείται Ημέρες Δελφικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς και στοχεύει να γίνει ένα Διεθνές Πνευματικό Φόρουμ.

Η βεράντα της βίλας
Η βεράντα της βίλας

Στην πρώτη χρονιά διοργάνωσής του δίδεται φόρος τιμής στον άνθρωπο που αφιέρωσε τη ζωή του στην αναβίωση της Δελφικής ιδέας, τον Άγγελο Σικελιανό, καθώς φέτος συμπληρώνονται 70 χρόνια από τον θάνατο του ποιητή (1884-1951).

Αποψη της βεράντας της βίλας
Αποψη της βεράντας της βίλας

Η βίλα Σικελιανού, η ιστορία και τα μυστικά της

Ο Σικελιανός ήταν ένας δανδής με αυστηρές συντηρητικές αρχές και αυξημένες ανησυχίες για τον πολιτισμό. Από την Λευκάδα που έζησε τα παιδικά του χρόνια, βρέθηκε στην Αθήνα το 1900 για να σπουδάσει στην Νομική την οποία σύντομα αποχαιρέτησε. Εγκαταλείποντας την Αθήνα ταξίδεψε στην Ρώμη και το Παρίσι.

Εκεί γνώρισε την Εύα Πάλμερ, κόρη κι εγγονή βαθύπλουτων αμερικανών αστών, η οποία διακρινόταν για την πλούσια μουσική της καλλιέργεια και την γνώση της αρχαίας ελληνικής παράδοσης και γλώσσας. Μαζί έρχονται στην Αθήνα και συνεχίζουν τον κοινό τους βίο. Το 1908 σε μια εκδρομή τους στην περιοχή της Κορινθίας μαγεύονται από την φυσική ομορφιά του Πευκοδάσους και της θάλασσας της Συκιάς και κατόπιν επιθυμίας του Σικελιανού, η Εύα αγοράζει το οικόπεδο που σήμερα την περιβάλλει.

Το 1912 ξεκινά η κατασκευή του κτηρίου, το οποίο αποτελεί την πρώτη και μοναδική αρχιτεκτονική προσπάθεια των Σικελιανού – Πάλμερ κι ολοκληρώνεται το 1916. Στα δωμάτια και στους κήπους του οικήματος το ζεύγος έζησε μεγάλο μέρος της ζωής του ως το 1930, ενώ εκεί μεγάλωσε κι ο γιος τους, Γλαύκος.

Εκεί φιλοξένησαν μερικές από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του ελληνικού πνεύματος των αρχών του 20ου αιώνα (Παλαμάς, Καζαντζάκης, Μητρόπουλος και Καρυωτάκης, ο οποίος είχε επίσης εξοχική κατοικία στην περιοχή που δυστυχώς σήμερα είναι εγκαταλειμμένη).

Έξωτερικό κλιμακοστάσιο
Έξωτερικό κλιμακοστάσιο

Εκεί εκτυλίχτηκε η απίθανη ιστορία που μας παραδίδει ο Καζαντζάκης στην «Αναφορά στον Γκρέκο» με τον Σικελιανό να προσπαθεί, μετά από επιθυμία της Εύας Πάλμερ, να αναστήσει έναν πεθαμένο παρουσία του κρητικού λογοτέχνη.

Διασχίζοντας την είσοδο του κήπου
Διασχίζοντας την είσοδο του κήπου

Το 1939 και λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε το ζεύγος (καθ′ ότι ένα μεγάλο μέρος χρημάτων είχε ξοδευτεί στην αναβίωση της Δελφικής ιδέας) το οίκημα βγήκε σε πλειστηριασμό και τελικά περιήλθε στην ιδιοκτησία καθηγητή της Οικονομικής Σχολής Αθηνών, γαμπρό του Ι. Μεταξά. Στην Κατοχή χρησιμοποιήθηκε ως στρατηγείο ιταλικών και γερμανικών δυνάμεων, στον Εμφύλιο επιστρατεύτηκε από αντάρτες, ενώ τρεις μήνες έχουν διαμείνει εκεί ο Παύλος κι η Φρειδερίκη. Το 1986 μετά από απόφαση της τότε υπουργού Πολιτισμού, Μελίνας Μερκούρη, η βίλα χαρακτηρίζεται έργο τέχνης και ιστορικό διατηρητέο μνημείο.

Σαλόνι και τζάκι στο εσωτερικό της βίλας
Σαλόνι και τζάκι στο εσωτερικό της βίλας

Ημέρες Δελφικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2021

Οι Ημέρες Δελφικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2021 διεξάγονται από τις 11 Ιουνίου έως και τις 11 Ιουλίου 2021 σε έξι περιοχές όπου έζησε και έδρασε ο ποιητής: Δελφούς, Συκιά, Λευκάδα, Σαλαμίνα, Αίγινα και Αθήνα με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

΄Η κεντρική τραπεζαρία. Διακρίνονται τα παράθυρα σε βυζαντινής αρχιτεκτονικής μοτίβο.
΄Η κεντρική τραπεζαρία. Διακρίνονται τα παράθυρα σε βυζαντινής αρχιτεκτονικής μοτίβο.

Οι δράσεις προσεγγίζουν και τον καθοριστικό ρόλο της συζύγου του Εύας Πάλμερ στο κοινό όραμά τους για τις Δελφικές Εορτές και τελούν υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Το δωμάτιο της Εύας Πάλμερ
Το δωμάτιο της Εύας Πάλμερ

Οι εκδηλώσεις απλώνονται σε υπαίθριους χώρους μοναδικής φυσικής ομορφιάς και ιστορικής αξίας: από το Ανοιχτό Θέατρο Φρύνιχος, την Αυλή του Μουσείου Δελφικών Εορτών Εύας και Άγγελου Σικελιανού και την Κασταλία Πηγή στους Δελφούς μέχρι τη Βίλα του Άγγελου Σικελιανού στη Συκιά. Και από το Μουσείο Άγγελου Σικελιανού – Κηποθέατρο στη Λευκάδα (25-27/6) και την Οικία Άγγελου Σικελιανού (Μοναστήρι Φανερωμένης) στη Σαλαμίνα (2-4 Ιουλίου), μέχρι το Αρχαιολογικό Μουσείο Αίγινας στην Αίγινα (9-10 Ιουλίου). Αλλά και σε θέατρα, πύργους, αυλές σχολείων και παλιών ξενοδοχείων, αρχαιολογικές τοποθεσίες και χώρους του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών.

Άπό την βραδιά Λόγος στο Ξυλόκαστρο. Διακρίνονται οι ομιλητές (από αριστερά) Νέλλη Λάβδα, Χρήστος Χωμενίδης, Μαριέττα Μινώτου
Άπό την βραδιά Λόγος στο Ξυλόκαστρο. Διακρίνονται οι ομιλητές (από αριστερά) Νέλλη Λάβδα, Χρήστος Χωμενίδης, Μαριέττα Μινώτου
Από συζήτηση στην Μαρίνα Ξυλοκάστρου στο πλαίσιο του φόρουμ. (Από αριστερά)  Π. Μεθενίτης, Σ. Δημοπούλου, Γ. Σώκος, Σ. Κοκκωνάκης
Από συζήτηση στην Μαρίνα Ξυλοκάστρου στο πλαίσιο του φόρουμ. (Από αριστερά) Π. Μεθενίτης, Σ. Δημοπούλου, Γ. Σώκος, Σ. Κοκκωνάκης

Ο κύκλος εκδηλώσεων θα ολοκληρωθεί στην Αθήνα, στο Ζάππειο, την Κυριακή 11 Ιουλίου.

 πηγή- huffingtonpost.gr 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ