Παγκόσμια δυσφήμιση η κλειστή Διώρυγα της Κορίνθου… Κόπηκε στα δύο η θαλάσσια συγκοινωνία

148

Τεράστια απώλεια εσόδων για τη «χρυσή» επιχείρηση, που έφτασε σε σημείο να δανείζεται 2.500.000 ευρώ για τη μισθοδοσία του προσωπικού και ενώ στον ορίζοντα δεν διαφαίνεται σύντομα η επαναλειτουργία της

 

 Ανυπολόγιστες οικονομικές συνέπειες και δυσφήμηση για τη χώρα μας προκαλεί το γεγονός ότι η Διώρυγα της Κορίνθου παραμένει κλειστή επί οκτώ μήνες, από τον Ιανουάριο του 2021.

Το μέλλον δεν προδιαγράφεται ευοίωνο, καθώς αποτελεί κυβερνητική απόφαση η οποία επισφραγίστηκε από την παρουσία του πρωθυπουργού, τον Απρίλιο, να παραμείνει κλειστή τουλάχιστον έως τον Ιούνιο του 2022, εφόσον βέβαια τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα που τέθηκαν από τους υπευθύνους.

Ηδη, η μέχρι πρότινος κερδοφόρα εταιρία υποχρεώθηκε σε υπέρογκο δανεισμό για να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις της, ενώ και η τοπική κοινωνία έχει αρχίσει να χάνει την υπομονή της.

Καταπτώσεις

Στις 15 Ιανουαρίου και τις 2 Φεβρουαρίου 2021 σημειώθηκαν δύο περιστατικά καταπτώσεων στη Διώρυγα, κάτω από τη γέφυρα του βιολογικού καθαρισμού, με αποτέλεσμα να απαγορευθεί η διέλευση όλων των σκαφών. Τα συμβάντα αυτά δεν ήταν τα πρώτα, αλλά ήρθαν να προστεθούν σε μια σειρά κατολισθήσεων στο ίδιο σημείο.

Οπως εξηγούν σε κυριακάτικη αθηναϊκή εφημερίδα, στελέχη με μεγάλη εμπειρία, η αιτία πίσω από τα περιστατικά είναι οι εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού σε κοντινή απόσταση από τη Διώρυγα, πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίστηκε στη συνέχεια από τον Δήμο Λουτρακίου.

Αναφέρεται δε, ότι μετά από έγγραφη επιστολή δικηγόρου στο Υπουργείο, αυτό με τη σειρά του διέταξε έρευνα για τυχόν διαρροές λυμάτων του βιολογικού από τους δήμους Λουτρακίου και Κορινθίων και την ΑΕΔΙΚ (Υπουργείο Yποδομών σε ΑΕΔΙΚ και ΔΕΥΑ Λουτρακίου-Κορίνθου: Διερευνήστε αν υπάρχουν διαρροές στο βιολογικό)

 

Ο αρχικός σχεδιασμός της διοίκησης του φορέα που διαχειρίζεται τη Διώρυγα (Ανώνυμος Εταιρεία Διώρυγος Κορίνθου – ΑΕΔΙΚ) προέβλεπε τη διαδικασία που έχει ακολουθηθεί και στο παρελθόν:

το κλείσιμο της διώρυγας μέχρι να ολοκληρωθεί η αποκατάσταση των ζημιών με ίδια μέσα. Κάτι ανάλογο είχε γίνει, ενδεικτικά, και το 2018, και μάλιστα με σχετικά μικρό κόστος, περίπου 80.000 ευρώ, με αποτέλεσμα ύστερα από διάστημα περίπου 20 ημερών η διώρυγα να επαναλειτουργήσει.

Ενώ, όμως, ήταν ειλημμένη η απόφαση τον Απρίλιο του 2021 να επαναληφθεί αυτή η διαδικασία, (να παραμείνει κλειστή η γέφυρα και να αποκατασταθούν οι βλάβες με ιδίους πόρους)  την οποία γνώριζαν τόσο οι εργαζόμενοι όσο και τοπικοί φορείς, η διοίκηση της Διώρυγας ενημερώθηκε από το Μέγαρο Μαξίμου για την αλλαγή πλάνων την ημέρα επίσκεψης του πρωθυπουργού στον Ισθμό!

 

Μητσοτάκης: Μία αναγκαία παρέμβαση

«Μετά από πάρα πολλά χρόνια γίνεται μία ουσιαστική παρέμβαση στη διώρυγα, ύψους 9 εκατομμυρίων», δήλωσε ο πρωθυπουργός. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε πως πρόκειται για μία αναγκαία παρέμβαση προκειμένου να εξασφαλιστεί και η ασφάλεια της διέλευσης από τη Διώρυγα. «Είναι ένα πολύ εντυπωσιακό έργο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι ένα έργο του 19ου αιώνα, το οποίο εγκαινιάστηκε από τον Χαρίλαο Τρικούπη. Και ήρθε η ώρα τον 21ο αιώνα να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις έτσι ώστε να αναδειχθεί η σημασία της», τόνισε.

Ενώ σημείωσε ότι για λόγους ασφαλείας η Διώρυγα θα παραμείνει κλειστή για ένα χρονικό διάστημα, ενώ ζήτησε από τους συναρμόδιους φορείς καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για το ταχύτερο δυνατό άνοιγμά της στη ναυσιπλοΐα.

Ο κ. Δημητριάδης  (διευθύνοντας σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών) επισήμανε ότι το σχέδιο έχει πρόνοιες για τους εργαζόμενους, «τους οποίους εξασφαλίζουμε». «Αυτό είναι πολύ σημαντικό», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.

Σαρωτικές αλλαγές

Ωστόσο, ο σχεδιασμός άλλαξε, και εκείνη τη μέρα ανακοινώθηκαν αφενός μια φαραωνική παρέμβαση ύψους 9.000.000 ευρώ, αφετέρου ότι η Διώρυγα θα παραμείνει επ’ αόριστον κλειστή, καθώς είναι προφανές ότι η δέσμευση για ολοκλήρωση των εργασιών τον Ιούνιο του 2022 είναι πολύ πιθανό να μην τηρηθεί.

 

Συγκεκριμένα :  Μετά τις μεγάλες καταπτώσεις που καταγράφηκαν τον φετινό Ιανουάριο και Φεβρουάριο στην πλευρά της Πελοποννήσου, η κυβέρνηση αντέδρασε άμεσα και ανέθεσε με διαδικασίες fast-track στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την εκπόνηση μελετών (γεωτεχνική έρευνα, γεωτεχνικές μελέτες, υδρολογικές και υδραυλικές μελέτες, περιβαλλοντικές μελέτες και μελέτες λιμενικών έργων), και την υλοποίηση του έργου αποκατάστασης. Οι προκαταρκτικές εργασίες όσον αφορά τις μελέτες έχουν αρχίσει.

Το στάδιο εκπόνησης των μελετών αναμενόταν να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο. Στη συνέχεια θα γίνει η δημοπράτηση του έργου και θα αρχίσουν οι πρόδρομες εργασίες στα πρανή.

 

Στην υπόθεση ενεπλάκησαν τόσο το λεγόμενο Υπερταμείο, μέσω του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΕΣΥΠ Γρηγόρη Δ. Δημητριάδη, όσο και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Ταγαράς.

 

Απώλεια εσόδων

Η Διώρυγα αποτελεί σημαντικό διεθνή κόμβο θαλάσσιων συγκοινωνιών, καθώς είναι η συντομότερη και ασφαλέστερη θαλάσσια οδός για πλοία ερχόμενα από λιμάνια του Ιονίου, της Αδριατικής, της νότιας Ιταλίας, αλλά και για τα πλοία που περνούν από τον πορθμό της Μεσσήνης με κατεύθυνση λιμάνια της ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, και αντίστροφα.

 

Ενδεικτικά, η απόσταση από την Πάτρα έως τον Πειραιά μέσω της Διώρυγας είναι 100 ναυτικά μίλια, ενώ με τη Διώρυγα κλειστή ένα σκάφος είναι υποχρεωμένο να κάνει τον περίπλου της Πελοποννήσου και να διανύσει 295 ναυτικά μίλια.

 

Πριν από την πανδημία, το 2019, οι διελεύσεις πλοίων ανήλθαν σε 11.419, σημειώνοντας αύξηση 7,5% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ το 55% εξ αυτών σχετίζεται με την τουριστική δραστηριότητα, η οποία υπέστη άλλο ένα σοβαρό πλήγμα φέτος το καλοκαίρι.

Ταυτόχρονα, όμως, και μόλις σε διάστημα δέκα μηνών κατά το οποίο ο Ισθμός είναι κλειστός, υφίσταται πλέον πρόβλημα βιωσιμότητας της επιχείρησης, η οποία ήταν πάντοτε κερδοφόρα.

 

Μη έχοντας έσοδα από τις διελεύσεις, τους πρώτους μήνες του 2021 χρησιμοποιήθηκε μέχρι… δεκάρας το αποθεματικό της επιχείρησης, ύψους περίπου 2.500.000 ευρώ, για τη μισθοδοσία των εργαζομένων, με συνέπεια να καταφύγει σε τραπεζικό δανεισμό 3.500.000 εκατομμυρίων ευρώ!!!

 

Τριγμοί και εντός Ν.Δ.

Το γεγονός ότι η Διώρυγα παραμένει επί οκτώ μήνες κλειστή έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία στους εργαζομένους, στους κατοίκους, αλλά και στους επαγγελματίες οι οποίοι εξαρτώνται έμμεσα από τη Διώρυγα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, εκτός από την ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή το καλοκαίρι ο βουλευτής Κορινθίας του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Ψυχογιός, ( ο οποίος τόνιζε τη σημασία της Διώρυγας στην περιοχή, για οικονομικούς, τουριστικούς κ.α. λόγους),

σειρά είχε ο τρίτος βουλευτής που εκλέγει η Ν.Δ. στον νομό, Κωνσταντίνος Κόλλιας, (αφού μετά τα δικαστήρια, πήρε την έδρα της κ. Μαριλένας Σούκουλη) στις 20 Σεπτεμβρίου.

Μάλιστα, «αντιπολιτευτικά»  στην ερώτηση που απευθύνει προς τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή αμφισβητεί ευθέως το χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης, προβλέπει ότι οι εργασίες δεν θα έχουν ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2022 και ζητά να ανοίξει, έστω προσωρινά, η Διώρυγα τους θερινούς μήνες!

 

Εχουν σκοπό να την (ξανα)πουλήσουν;

 

Δεν είναι λίγοι αυτοί που διαβλέπουν πίσω από τους κυβερνητικούς χειρισμούς άλλη μια προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της Διώρυγας.

Οι παλαιότεροι θα θυμούνται ότι το 2001 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, υπό την υπουργία του… τσάρου της οικονομίας Γιάννου Παπαντωνίου, είχε προχωρήσει στην πώληση της ΑΕΔΙΚ στη βρετανική πολυεθνική Sea Containers, παρά τις σφοδρές αντιδράσεις.

 

Οι τότε βουλευτές της Ν.Δ. τότε Αναστάσιος Παπαληγούρας, Σταύρος Δήμας (Κορίνθιοι και οι δύο) και Ελσα Παπαδημητρίου έκαναν λόγο για λανθασμένες επιλογές της κυβέρνησης και χαρακτήριζαν τη σύμβαση «μνημείο αυθαιρεσίας».

 

Το 2010, η μητρική εταιρία χρεοκόπησε και η ΑΕΔΙΚ επανήλθε στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου και του υπουργείου Οικονομικών.

 

Η -κατά πολλούς, αχρείαστη- απαξίωση της Διώρυγας από την παρούσα κυβέρνηση έχει στόχο μια νέα ιδιωτικοποίηση της μέχρι πρότινος κερδοφόρας επιχείρησης, γεγονός που έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στην τοπική κοινωνία, τους επιχειρηματίες του τουρισμού και τους εργαζόμενους της ΑΕΔΙΚ.

ΠΗΓΉ-loutrakiblog.gr