Το πιο vintage ελληνικό προϊόν: Οι μάρκες τσιγάρων που δεν υπάρχουν πια-φωτό

500

Ένα από τα προϊόντα που παρήγαγε η Ελλάδα εν αφθονία σε μια συγκεκριμένη περίοδο του προηγούμενου του 20ου αιώνα ήταν ο καπνός. Κατ’ επέκταση, το πιο πλούσιο διαφημιστικό vintage υλικό αφορά το τσιγάρο.

Οι καπνοβιομηχανίες ξεφύτρωναν σαν μανιτάρια στην ελληνική επικράτεια στο Μεσοπόλεμο, φτάνοντας περίπου τις 150!

Mέχρι το 1960 οι καπνοβιομηχανίες ήταν υποχρεωμένες να χρησιμοποιούν σχεδόν αποκλειστικά καπνό «εσωτερικής κατανάλωσης».

Έκτοτε, η εγκατάλειψη της προστατευτικής πολιτικής του κράτους ακολουθήθηκε από σαφή προτίμηση των Eλλήνων καταναλωτών για ξένα προϊόντα και οι καπνοβιομηχανίες, για να επιβιώσουν στον ανταγωνισμό, προσπάθησαν να συγκλίνουν τα ανατολικά τσιγάρα τους με τα blended, χρησιμοποιώντας και καπνά εξαγωγής.

Στη συνέχεια άρχισαν να παράγουν τσιγάρα blended με άδεια (license) από πολυεθνικές επιχειρήσεις (όπως Astor, Oscar, Old Navy, Winston, Kent, Marlboro και Camel).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ TA ΠΙΟ VIRAL ΘΕΜΑΤΑ ΕΔΩ

Yπήρχε μια τεράστια μείωση του αριθμού των καπνοβιομηχανιών σε 50 μετά τον B’ Παγκόσμιο Πόλεμο, σε 5 μετά το 2000 και σε… δύο σήμερα (Καρέλιας, ΣΕΚΑΠ). Η Παπαστράτος ΑΕ έγινε Philip Morris International το 2003 και μέσω αυτού του deal έπαψε αργότερα η κυκλοφορία των περίφημων «Sante».

H διακόσμηση των πρώτων πακέτων ήταν αποτέλεσμα μιας ετερόκλητης θεματογραφίας, που αντλούσε συχνά από το «ηρωικό εθνικό παρελθόν» (βασιλείς, ήρωες, πολιτικοί) στο πλαίσιο μιας προσπάθειας εξευγενισμού του προϊόντος. Όμως, αντλούσε ακόμη από αναπαραστάσεις πουλιών και ζώων, αθλητών και αθλημάτων, μυθολογικές σκηνές με πρωταγωνιστές θεούς και ημίθεους.

Μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο με την έκρηξη της διαφήμισης, των μέσων επικοινωνίας και κατ’ επέκταση την άνθηση ενός νέου επαγγελματικού κλάδου, αυτού των γραφιστών, η διακόσμηση των πακέτων έτεινε να γίνεται ολοένα και πιο μινιμαλιστική, αποστρεφόμενη τα φλύαρα εικαστικά θέματα που προεπιλέχθηκαν.

Στα λογότυπα των πακέτων ανιχνεύεται συχνά κάποιο σχόλιο για την ποιότητα τους: «Εκλεκτά», «Τέλεια», ο τόπος της προέλευσης τους, ο αριθμός των περιεχόμενων τσιγάρων, και τέλος- όπως είναι αναμενόμενο- η ταυτότητα του καπνοβιομήχανου.

Πιθανότατα δεν θα είχατε φανταστεί ότι υπήρχε τόσο μεγάλος αριθμός προϊόντων, οι εικόνες όμως δεν αφήνουν καμιά αμφιβολία περί αυτού. Μάλιστα στη διαφημιστική καμπάνια πήραν κατά καιρούς μέρος τεράστια ονόματα του πνεύματος και της τέχνης, όπως ο Γρηγόριος Ξενόπουλος, η Μαρίκα Κοτοπούλη και η Κατερίνα Ανδρεάδη.

Πηγή

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ