Όλα ακριβά στο ράφι, λίγες όμως οι φορές που η αύξηση φθάνει στον παραγωγό

78

Οι πληθωριστικές τάσεις που παρατηρούνται τον τελευταίο καιρό στο ευρωπαϊκό λιανεµπόριο σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά µόνο τους αγρότες φαίνεται να µην ευνοούν, µε τις αυξηµένες τιµές στα ράφια λόγω της µεγάλης ζήτησης που έφερε η πανδηµία να αποτυγχάνουν συστηµατικά να µετακυλήσουν και στις τιµές παραγωγού.

Το φαινόµενο αυτό έχει παρατηρηθεί έντονα και στην Ελλάδα µε λιγοστές εξαιρέσεις (π.χ πορτοκάλια, ακτινίδια), µε µεταποιητές και εµπόρους να προσπαθούν µάλιστα να περάσουν στις τιµές που πληρώνουν για την πρώτη ύλη, τυχόν αυξηµένα κόστη από το κλείσιµο των χώρων εστίασης και τις δυσκολίες στο εξαγωγικό εµπόριο.

Και στο γάλα πάντως, αγελαδοτρόφοι φαίνεται πως ήρθαν αντιµέτωποι τις πρώτες εβδοµάδες της πανδηµίας µε επαναλαµβανόµενες προσπάθειες κερδοσκοπίας από πλευράς γαλακτοβιοµηχανιών, σε µία προσπάθεια να πιέσουν τις τιµές, ενώ, στην πραγµατικότητα, η κατανάλωση ανέβαινε.

Μία ενδεικτική εικόνα της σπέκουλας όπως την χαρακτηρίζει, παραθέτει η κεντρική οργάνωση αγροτών της Ιταλίας, Coldiretti, όπου παρατηρεί στη χώρα αύξηση τιµών 40 φορές πάνω από τον πληθωρισµό. «Από µήλα µέχρι πατάτες, η αύξηση των τιµών είναι µε ρυθµό 40 φορές υψηλότερο σε σχέση µε τον πληθωρισµό. Είναι κάτι ανησυχητικό γιατί σίγουρα δεν είναι οι αγροτικές εκµεταλλεύσεις αυτές που κερδίζουν από αυτό», σηµειώνει ο Φερνάντο Φιόρι, πρόεδρος της Coldiretti στο Βαρέζε της Ιταλίας.

Μάλιστα έχουν παρατηρηθεί και τιµές παραγωγού κάτω από το κόστος παραγωγής. Με βάση τα στοιχεία της ιταλικής στατιστικής υπηρεσίας, το Μάρτιο οι αυξήσεις στις τιµές στο ράφι για τα φρούτα κυµάνθηκαν κοντά στο 3,7%, φτάνοντας το 4% για τα µήλα και το 4,1% στις πατάτες, σε σύγκριση µε τον µέσο πληθωρισµό που είναι 0,1%.

Σύµφωνα µε κοινή ανάλυση των Coldiretti και του ινστιτούτου Ixe, τέσσερις στις 10 αγροτικές επιχειρήσεις κηπευτικών αντιµετωπίζουν πολλαπλά προβλήµατα, λόγω των αλλαγών στα κανάλια διανοµής, που έφεραν τη ζήτηση στα σούπερ µάρκετ (14% αύξηση στα φρούτα και 24% στα λαχανικά) η οποία όµως δεν είναι ικανή να αντισταθµίσει τις απώλειες από το κλείσιµο του κλάδου Ho.Re.Ca. Ως εκ τούτου, δεν θα πρέπει να βγαίνει αυθαίρετα το συµπέρασµα ότι ο κλάδος της γεωργίας βγαίνει γενικά και οριζόντια κερδισµένος από αυτή την κρίση. «Για να βοηθήσουµε την τοπική παραγωγή όποτε µπορούµε», αναφέρει ο Φιόρι, «θα πρέπει να αγοράζουν οι καταναλωτές απευθείας από τον αγρότη». Στο Βαρέζε πάντως, ήδη 40 εταιρείες του δικτύου αγροτών Campagna Amica, έχει ξεκινήσει το ντελίβερι στις οικίες των καταναλωτών αλλά και την πώληση έτοιµων γευµάτων µε τοπικά προϊόντα. 

πηγή

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ