Στο παρά πέντε αποφεύχθηκε μετωπική σύγκρουση δύο τρένων του Προαστιακού – Το ένα ερχόταν από Κιάτο

49

Στο παρά πέντε αποφεύχθηκε μετωπική σύγκρουση δύο τρένων του Προαστιακού – Το ένα ερχόταν Κιάτο

Άλλο ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα όπως αυτό των Τεμπών, μετωπικής σύγκρουσης δύο τρένων που κινούνταν στην ίδια γραμμή, αποφεύχθηκε κυριολεκτικά  λίγα χιλιόμετρα από το κέντρο της Αθήνας.

Το περιστατικό συνέβη σήμερα Παρασκευή σε ώρα αιχμής, στις 9 το πρωί, με δύο τρένα του Προαστιακού σιδηροδρόμου πριν από τον σταθμό των Αγίων Αναργύρων και μετά τα έργα υπογειοποίησης στα Σεπόλια όπου γίνεται μονοδρόμηση.

Τα τρένα γεμάτα κόσμο, το ένα με κατεύθυνση από Κιάτο προς Αθήνα (αμαξοστοιχία 1307) το άλλο από Αθήνα προς το αεροδρόμιο (αμαξοστοιχία 1210 ) κινούνταν με ταχύτητα τουλάχιστον 60 χιλιομέτρων την ώρα και από λάθος του ελεγκτή κυκλοφορίας βρέθηκαν στην ίδια γραμμή.

Όμως αυτό που έρχεται και πάλι στην επικαιρότητα είναι ότι 19 μήνες μετά την τραγωδία στα Τέμπη με 57 νεκρούς και εκατοντάδες εγκαυματίες, η κατάσταση του δικτύου είναι στα ίδια χάλια, παρά τις μεγαλοστομίες κυβέρνησης και ιδιωτικών εταιρειών που το διαχειρίζονται.

Έργα ζωτικής σημασίας για την ασφαλή κυκλοφορία των τρένων πάνε με ρυθμούς «χελώνας», το τμήμα της υπογειοποίησης στα Σεπόλια που παραλίγο να συμβεί η τραγωδία, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της κρατικής αναλγησίας όπως και το γεγονός ότι ο κεντρικός σιδηροδρομικός κόμβος της χώρας, ο Σταθμός Λαρίσης είναι ένα απέραντο εργοτάξιο εδώ και χρόνια.

Επίσης κορυφαίο ζήτημα, που δείχνει την συνεχιζόμενη εγκληματική πολιτική κυβέρνησης και εταιρειών είναι ότι τα αυτοποιημένα συστήματα ασφαλείας – που μπορούν να εντοπίζουν τα όποια λάθη – δεν έχουν ακόμα εγκατασταθεί, ούτε καν στο κέντρο της πρωτεύουσας όπου διέρχονται τρένα.

Το πολύ σοβαρό περιστατικό που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε πολύνεκρο δυστύχημα και αποφεύχθηκε μόνο χάριν στην προσοχή των εργαζόμενων μηχανοδηγών που αντιλήφθηκαν ότι πήγαιναν προς σύγκρουση – ακούγοντας την επικοινωνία στον ασύρματο – και φρενάρισαν σε μικρή απόσταση, χτυπάει ξανά μια μεγάλη «καμπάνα» για την κατάσταση του σιδηροδρόμου.

Οπως μας έλεγαν αγωνιστές σιδηροδρομικοί, «ξυπνάει πάλι τον εφιάλτη για τον οποίο συνεχώς οι εργαζόμενοι μιλάνε και καταγγέλλουν».

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του σύστηματος τηλεδιοίκησης ERTMS, που θα μπορούσε να μειώσει κατά πολύ την εμπλοκή του ανθρώπινου παράγοντα στην ασφάλεια, άρα να μειώσει και τους κινδύνους ατυχημάτων. Η ίδια η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τους σιδηροδρόμους το 2017, αναφέρει: «Η ανάπτυξη του συστήματος στην ΕΕ βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα και είναι αποσπασματική (…) Η τρέχουσα περιορισμένη ανάπτυξη του ERTMS μπορεί να αποδοθεί κυρίως στην απροθυμία πολλών διαχειριστών υποδομής και σιδηροδρομικών επιχειρήσεων να επενδύσουν σε εξοπλισμό ERTMS, τόσο λόγω των δαπανών που συνεπάγεται μια τέτοια απόφαση, όσο και του ότι για πολλούς από αυτούς δεν στοιχειοθετείται επιχειρηματική σκοπιμότητα».

Με άλλα λόγια το σύστημα μπαίνει μόνο εκεί που συμφέρει τις εταιρείες. Για αυτό σήμερα είναι εγκατεστημένο σε κάτω από το 15% του δικτύου στην ΕΕ, πρακτικά δηλαδή εκεί που τα κέρδη κυρίως από την μεταφορά εμπορευμάτων υπερτερούν του κόστους. Γι΄ αυτό και τα στοιχεία των ατυχημάτων με τρένα στην ΕΕ είναι αποκαλυπτικά: ενδεικτικά μόνο το 2021 είχαν γίνει στην ΕΕ 1.389 ατυχήματα, με 637 νεκρούς από τα οποία τα 97 αφορούσαν μετωπικές συγκρούσεις.

Ποινική προκαταρκτική εξέταση για το περιστατικό με τις αμαξοιστοιχίες του προαστιακού που παραλίγο να βρεθούν στην ίδια γραμμή διέταξε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών Αντώνης Ελευθεριάνος.

Στο πλαίσιο της έρευνας που θα διενεργηθεί στη ΓΑΔΑ υπό την εποπτεία της Εισαγγελέως Πρωτοδικών Αγγελικής Τριανταφύλλου, θα διακριβωθεί αν έχει διαπραχθεί το αδίκημα των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς .

Για το λόγο αυτό θα κληθούν να καταθέσουν μάρτυρες ενώ θα ζητηθούν σχετικά πορίσματα του ΟΣΕ αλλά και ηχητικά ντοκουμέντα.